úterý 24. července 2018

Norsko - Kristiansand

Zatím posledním větším městem, které jsme měli možnost navštívit, je Kristiansand. V Norsku nejjižněji položené (tím pádem i v létě jako dovolenková destinace Nory oblíbené) a zároveň páté největší město s počtem 90 tis. obyvatel. Kristiansand je také druhým největším norským přístavem (právě sem se plaví lodě z Dánska) a dokonce má i své mezinárodní letiště.

V místech dnešního Kristiansandu se už ve 13. a 14. století nacházela rybářská osada s rušným přístavem. Na začátku 17. století do těchto končin zavítal dánský král Kristián IV. a 1641 založil město Kristiansand, jelikož chtěl využít tohoto strategického místa a napomoct jeho rozvoji. Proto udělil městu různá obchodní privilegia a dokonce ho osvobodil na 10 let od placení daní. Což, uznejte sami, je dost velká úleva.

Stejně jako v Bergenu se platí mýtné za vjezd do města, ve špičce (6:30-8:59 a 14:30-16:59) 21 NOK a mimo špičku 14 NOK. Ani zde se parkování v ulicích nevyplatí a tak doporučuji navštívit opět jeden z parkovacích domů. Jen si dávejte pozor a nenaleťte jako my. Když jsme vjížděli na parkoviště, všimli jsme si ceny 10 NOK a tak jsme necítili potřebu naši návštěvu města nějak uspěchat. Pěkně jsme si všechno prošli, udělali si piknik a po 4 hodinách se vrátili k autu s tím, že 40 NOKů je úplně nic. Jenže když jsme vložili parkovací kartu do automatu, málem nám vypadly oči z ďůlků. 4 hod za 80 NOK (cca 200 CZK). My si totiž nevšimli, že cena 10 NOK je ne za hodinu ale za 30 minut. S takovou tady těch peněz moc nenašetříme, protože to je skoro každý den nějaká šlápota vedle (třeba jako před pár dny 800 g rajčat za 220 CZK). :-D


Kousek od parkovacího domu, v jihozápadní části města, najdete Rybí trh (Fiskebrygga). Kromě prodeje ryb je tady také několik restaurací a můžete se sami dovtípit s jakou kuchyní. ;-)
Fiskebrygga

Asi 1 minutu od Rybího trhu a 6 minut od centra se nachází ostrůvek Odderøya, který nás podle informačních tabulí a mapky ihned zaujal příslibem krásné přírody, pláží, majáku, opuštěných děl z dob vojenského výcviku a války, atd.. Možná to bylo způsobeno únavou, horkem a nebo tím, že se nám chtělo šíleně na záchod, ale asi po hodině bloudění po ostrově jsme to zklamaní vzdali a vydali se zpátky k centru města přes místní promenádu, která nás provedla po pobřeží, kolem parků, pevnosti z roku 1672, která sloužila pro vojenské účely a ochranu města, a druhé norské největší fontány (což jsem se dozvěděla až při psaní tohoto příspěvku, protože na mě fontána působila jako každá druhá).

pláž na ostrůvku

Čeho jsem si nemohla nevšimnout byla moderní architektura tak odlišná od zbytku Norska. Připadla jsem si zase jak v Austrálii. Navíc, ačkoliv byl pátek dopoledne, po celém městě to žilo, popíjelo se a užívalo se krásného dne. Nejsem si úplně jistá, jestli je to typický kristiansandský pátek, ale můj šestý smysl mi napovídá, že to souviselo nějak s hudebním festivalem, který se právě chystal na pláži a kvůli kterému jsme tu pláž ani nemohli vidět, protože byl celý prostor zabarikádovaný. :-( A tak jsme se vydali do Starého města Posebyen, plného starých známých bílých dřevem obložených domů... Přiznávám, že já fotozávislák, jsem nevyfotila ani jednu fotku, protože ať jsem se snažila, jak jsem chtěla, nic k focení jsem tam oproti Stavangeru prostě nenašla.

norská druhá největší fontána

A tak jsme šli dál, kolem hlavního náměstí na rušnou ulici Markens gate plnou lidí a obchůdků. A tady mě zaujalo pouze to, že se rozdávala zmrzlina zadarmo. :-D Takže asi tušíte z naladění celého článku, že se ze mně stává náročný cestovatel, co chce už všechno jen top. :-D Závěrem, pro mě zajížďka 2x 250 km, ale Hendrik se sem potřeboval podívat, protože se tady nachází Sørlandssenteret, což je největší nákupní středisko v celé severní Evropě. (Mezi náma, jen další propadák.)

kostel na hlavním náměstí z roku 1885

Zajímavostí je, že se centrum města nazývá Kvadraturen, jelikož všechny ulice jsou v pravém úhlu a přezdívka celého Kristiansandu je Norské město květin, protože zde právě květiny tvoří většinu městské dekorace.

Rozhodně se ale mnou nenechte odradit a vytvořte si svůj vlastní názor na toto místo. A bacha, když si budete Kristiansand zadávat do navigace. Jedno změněné písmenko a ocitnete se na opačné straně Norského království v Kristiansundu. ;-)

Více fotek zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat