neděle 14. června 2015

Koupě auta

Tak a je to tady! Po půl roce zvažování jsem si pořídila auto. Zrovna když jsem o tom zase začala přemýšlet, přišla jsem domů a spolubydlící Jarda mi řekl, že náš společný kamarád Martin prodává auto, že bych na to mohla kouknout. Asi po pěti minutách mi píše další kamarád Ondra, že náš společný známý Martin prodává auto. Tak jsem si řekla, že to musí být znamení a onomu Martinovi jsem napsala... Den se se dnem sešel a auto stojí před barákem.

Holden Astra, 1999

Koupě auta, to je zodpovědnost, kterou jsem si nepřipouštěla. Člověk furt musí něco hlídat, kupovat, doplňovat, opravovat... Ale je to super pocit nasednout do svýho prvního auta koupenýho ke všemu v Austrálii a vyrazit buď jen do práce a nebo na pláž. Jízda vlevo už mi nedělá sebemenší problém...

Postupně zjišťuju nejrůznější závady na mé super káře, ale většinou mě to jen rozesměje a řeknu si "Tak to dopadá, když auto kupuje holka" :-D První den jsem si všimla dvou větších prasklin na předním skle, který doufám, že se nerozjedou dál. Další den mi sjelo zadní okýnko a nechtělo vyjet nahoru, tak jsem musela rozebrat zadní dveře, abych zjistila, že tam stejně nic neuvidím, protože všechno důležitý je v rámu dveří, kam se stejně pořádně nedostanu. Po hodině a půl se mi povedlo okýnko spravit a překvapivě dát dveře do původního stavu. Je to neuvěřitelnej pocit, když zjišťuju, že si umím poradit a opravit si svoje auto. Ještě ten den jsem zjistila, že mi chybí pořádná část výfuku... Prostě se s mým Holdenem nenudím:-)

Co se týče papírování, techničák neexistuje. Na technickou se nechodí. Povinná výbava není povinná. Žádná lékárnička, vesta, žárovečky...Jediný co se musí, je mít náhradní pneumatiku. Auto se přepisuje buď osobně na Department of Transport, na poště s rozšířenými pravomocemi a nebo poštou. Akorát se zašle vyplněný formulář a kopie pasu, zaplatí se poplatek za převod, který se odvíjí od ceny auta (cca 3% z ceny auta + kolkovné). Pak se platí čtvrtletně/pololetně nebo ročně tzv. Rego (něco jak povinné ručení), které na rozdíl od našeho povinného ručení zahrnuje pouze ublížení na zdraví třetí osobě nikoliv poškození majetku třetí osoby. Proto je dobré pořídit si ještě připojištění.

A další zjištění: ceny benzínu se neustále mění. Nejlevnější je prý ve středy a nejdražší ve čtvrtky (protože obchody bývají ve čtvrtky otevřeny až do devíti - normálně do pěti). Stejný řetězec benzínek nemá stejnou cenu. A na benzínku se najíždí ze všech stran, což může být taky zážitek...:-)


1 komentář:

  1. My máme v autě povinnou výbavu + ještě kameru, kterou jsem objednal zde . Přemýšlím ještě nad dalšími vychytávkami, protože těch není nikdy dost. Auto máme velké, tak se nám tam vejde věcí hodně a všechno to je užitečné. Hlavně pro manželku, která není tak dobrá řidička jako já :-D .

    OdpovědětVymazat