sobota 20. dubna 2019

Norsko - Velikonoce

Máme tu Velikonoce. Hotel je k prasknutí a já právě přišla vyčerpaná z práce domů. Sedím si tak na sedačce, koukám z okna a najednou mě napadne, že vlastně ani nevím, jak se Velikonoce slaví v Norsku. Takže jsem se samozřejmě pustila do googlení.

Ačkoliv jsou Velikonoce (norsky Påske) křesťanským svátkem, pro Nory jsou spíše svátkem vítání jara a trávení času s rodinou. A že toho času mají. Volno začíná už ve čtvrtek a končí v pondělí. To platí i pro obchody. Výjimkou je sobota, kdy jsou otevřeny alespoň na část dne. Což mě uklidnilo po prvotním šoku, kdy jsem jak smyslů zbavená pobíhala po pokoji a sepisovala závěť, protože jsem měla strach, že umřu hlady. Stačí si jen rozplánovat jídlo a popřemýšlet kolikrát za den mě bude honit mlsná, abych přežila do sobotního nákupu a pak do toho úterního. Už tak je pro mě stresující, že jsou tu obchody zavřeny v neděli. Kdo mě zná, ví.

Nicméně se vraťme k Velikonocům. Jak už jsem zmínila, Norové tráví svůj čas s rodinou a to buď někde na dovolené nebo na chatě. Užívají si posledního lyžování, prvního sluníčka po dlouhé a tmavé zimě,  a četby detektivek (påskekrim), což je tady prý velká věc... A v sobotu se pak vydávají na lov vajíček schovaných po domě. V některých rodinách se honba za vajíčky koná až v neděli. A pondělí je den balení a návratu domů. 

A když už jsme u těch Velikonoc a já mám doma Estonce, pojďme se pro zajímavost podívat na estonský svátek jara zvaný munapühad, svátek vajíček. Estonci mají volno pouze v pátek a za hlavní den považují velikonoční neděli, kdy barví vajíčka, vzájemně si je vyměňují a pak s nimi následně hrají hru "rozbíjení vajíček", která se poměrně těžko vysvětluje. :-D Takže se radši podívejte na video tady. Jednoduše do sebe boucháte vajíčkama a komu se rozbije jako první, prohrál. Takže tak. 

Veselé Velikonoce/God påske!


Žádné komentáře:

Okomentovat