sobota 6. srpna 2016

Geraldton, Carnarvon, Exmouth

Tak dva a půl měsíce, co jsem tvrdila, že se do Karijini nepodívám, a už tu máme další výlet. A hádejte kam. :-) Trasa Perth - Exmouth - Karijini - Broome - Perth. 

Podvečer po škole jsme se vypravili na náš cca 6000 km trip. Asi jsem nadosmrti ovlivněná hororama, takže ani na dovolené se nedočkám pořádného odpočinku. Hned první noc jsem měla pocit, že nás někdo zabije, a to hned dvakrát. Poprvé, když nás GPS navedla na hliněnou cestu, která se víc a víc zužovala a stromy na okraji silnice začaly víc a víc houstnout a nápisy No throughroad (Slepá ulice) se objevovaly čím dál častěji. Hendrik tedy usoudil, že nebudeme navigaci poslouchat. Už jsem viděla, jak se nám poláme auto a někdo nás zabije (australský nejznámější horor Wolf Creek). Asi o dvě hodiny později jsme narazili na odpočívadlo, kde už parkovaly asi tři karavany a uprostřed odpočívadla se válela hromada odpadků. Hlavně staré autosedačky, pneumatiky... (horor I hory mají oči). Uložili jsme se ke spánku v autě, které pro mě, částečného klaustrofobika, nemělo dostatek prostoru na spaní. Po chvíli se mi naštěstí podařilo usnout, ale vzbudila jsem se za hodinu a měla pocit, že jsem spala už celou noc. V autě bylo nedýchatelno a mě se chtělo čůrat, ale přece nevylezu z bezpečí a nenechám se zabít... Tak jsem se radši pustila do psaní tohoto příspěvku, abych se rozptýlila a neslyšela imaginární kroky imaginárních nestvůr mířících k našemu neimanaginárnimu autu. 

Noc jsme přežili. Nikdo imaginární nás nezabil ani neunesl (i přesto že byl úplněk a nadpřirozené síly jsou tak znásobené). Bez velkého zdržování se snídaní (buchta do pusy stačí) jsme dali auto opět z postelové úpravy do úpravy pojízdné a vydali se ukrojit další část naší cesty na sever. Čeká nás cca 900 km směr Exmouth. Po cestě se stavíme na krátkou záchodovou zastávku v Geraldtonu, který jsme prozkoumali už při naší minulé výpravě. Cesta je dlouhá. Rovná silnice, kolem které se táhnou pole s hořčicí, keře, rovina bez kopců a zatáček. 

nekonečná cesta
Všude jen pastvy pro ovce a krávy. Je zajímavé, že rychlostní limit je ve většině případů 110 km/h, ale jedná se o jednoproudovku s obousměrným provozem (u nás limit 90 km/h) a nikde není žádný plot, který by bránil klokanům (většinou jich kolem silnice leží spousty, ale tentokrát jsme viděli jen asi tři plus jednoho uprostřed silnice, na kterého se nám bohužel podařilo najet a slyšet jak mu odstřelil jeden obratel), ovcím nebo krávám. Cestou jsme projížděli kolem Shark Bay, kde je známá Shell beach a stromatolity (oboje jsem navštívila před rokem a půl). 
stromatolity
Za Shark Bay je velmi známý výběžek Monkey Mia, kde jsou delfíni. Bohužel jsou zde k vidění pouze v ranních hodinách, což jsme už prošvihli, takže se tam ani nevydáváme. V Monkey Mia se o delfíny náležitě starají. Krmí je jen místníma rybama a jen v omezeném množství, aby savci neztratili motivaci se přirozeně hnát za potravou. Ošetřovatelé krmí jen samičky, protože samci můžou být docela agresivní a o ryby by se mohla strhnout bitka. Pokud chcete delfíny krmit, musíte mít zvláštní povolení vydané speciálním úřadem pro Western Australia.

Benzin nám ubývá a ubývá, jak kdyby jsme měli v nádrži díru. Ale je to prostě jen ten nezvyk, že vzdálenosti jsou tu opravdu neuvěřitelné. Zastavujeme na tankování v Carnarvonu, kde si jako na každé pořádné dovolené musíme koupit zmrzlinu. Ve velkých obchoďácích jako u nás např. Tesco neprodávají kusově balenou zmrzku, ale jen po balení minimálně čtyř. Takže to vždycky znamená aspoň dvě zmrzky na osobu. V Carnarvonu je skoro úplně prázdno. Je to spíš farmářské městečko a asi není sezóna. Objevujeme One Mile Jetty (molo), které sloužilo dřív (1897) pro přepravu osob a zvířat poslaných lodí z Perthu. Nejdřív se po dlouhém mole jen chodilo, ale to bylo poměrně nepraktické, takže se volily jiné alternativy jako povoz s koňmi nebo povoz s napnutou plachtou, který byl poháněn větrem. Časem zde vybudovali jednokolejku, která jezdí dodnes, ale slouží jen pro přepravu turistů. Molo je v docela bídném stavu a proto mě překvapilo, že vlaková přeprava je tu povolena. Některé chybějící dřevěné laťky byly nahrazeny, ale ti co molo opravovali, se neobtěžovali zaříznout ty nové laťky do délky původních, což vypadá dost komicky. Molo bylo i přes svůj zchátralý stav plné rybářů, protože je postaveno na útesu hojného na ryby. 


One Mile Jetty
Už se stmívalo, ale naštěstí nám měsíc svítil na cestu. Do teď jsme klokany kolem silnice neviděli, ale jak kdyby vycítili, že na ně myslíme a začali si kolem vozovky zvesela poskakovat. Každých cca 50-60 km je podél silnice větší odpočívadlo s kadibudkou, kde to můžou řidiči na noc oficiálně zakempit. 

Druhou noc se mi spalo o poznání líp a tak se mi ráno vůbec nechtělo z pelechu. Byli jsme už jen kousek od Cape Range National Park. První odbočka nás vedla 8 km údajně ke kaňonu (Charles Knife Canyon), ale na konci stezky byla jen cedule, že se tu kdysi těžilo, ale po vyvrtání 4500 m zjistili, že tu žádné naleziště není. Nicméně jsme i přesto nějaké kaňony viděli, takže jsme s prázdnou neodjeli. 

Charles Knife Canyon
Po chvíli byla na hlavní silnici odbočka do dalšího kaňonu (Shothole Canyon). Tentokrát jsme jeli přímo "kaňonem". Předpokládám, že to pravé ořechové nás však čeká až v Karijini NP, kam se chystáme v následujícím dni. Další zastávka je konečně v Exmouthu, který dřív sloužil jako základna při první světové válce. Město zde bylo založeno až o několik desítek let později. Nicméně jsou v okolí připomínky a památníky na zesnulé. Exmouth je oblíbené místo pro karavanisty, takže i když byla teplota jen kolem 20 stupňů s chladným větrem, všechny kempy byly plné. Městečko je pořád ve výstavbě, takže vypadá spíš jako jedno velké staveniště. Zajímavostí je, že je tu uměle vytvořený kanál kolem rodinných domků a obyvatelé tu mají před domem zaparkované svoje lodě. Takové moderní Benátky. :-) 

Exmouthský výběžek toho slibuje spoustu k vidění, ale jak už je tu zvykem, často se kolem ničeho dělá velké haloo. První zastávka byla u informačního centra u velké krevety, což je exmouthská ikona, která váží 2000 kg! 


Další zastávka u VLF Towers - prostě nějaká konstrukce, o které se v průvodci hlásí, že je to druhá největší člověkem postavená konstrukce v jižní hemisféře. No, bylo to tak zajímavý, že jsme si to ani nevyfotili. :-) O pár km dál průvodce sliboval vrak lodě (SS Mildura Wreck) viditelný z pobřeží z roku 1907. Jo, nějaké železo ve vodě bylo, takže si můžu odškrtnout viděno. To tady vážně v tom vyhlášeném Exmouthu není nic zajímavého? 1200 km z Perthu k ničemu? Já to beru pozitivně, alespoň jsem na výletě a nemusím do práce. :-) A určitě uvidím nějakou velrybu od majáku Vlamingh Head Lighthouse, protože teď je jejich sezóna.... Ať koukám. jak koukám, tak nic nevidím. 

Vlamingh Head Lighthouse
Stejně jako emu, který tu mají pobíhat po ulici. Původně bylo v plánu objet celý exmouthský výběžek, ale jelikož nás to tady nepřesvědčilo a nechceme ztrácet den, tak pokračujeme dál v cestě směr Karijini (dalších cca 700 km). Exmouth je vyhlášený nádhernými plážemi a šnorchlováním (Ningaloo Reef) , ale na koupání to není a protože ani není sezóna, všude jsou vyplavené řasy. V Broomu, kam se taky chystáme, si to určitě vynahradíme. 

Více fotek zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat