neděle 23. dubna 2017

Filipíny - ostrov Panglao/Bohol

Bohol se svou rozlohou 4821km je desátým největším ostrovem Filipín. Většina turistů míří na menší ostrůvek Panglao, který je s Boholem propojený dvěma mosty. Panglao patří údajně mezi deset nejlepších potápěcích oblastí. Nepotápěči sem jezdí především kvůli nejznámější pláži Alona Beach, kde se i soustředí většina restaurací, barů a obchůdků. Mně se upřímně více líbí pláž Dubai/Dumaluan Beach, jejíž voda je mnohem čistější a průzračnější. Další atrakcí je zde Hinagdanan Cave (poplatek 50PHP/os + 15PHP/os, pokud chcete v jezírku/jeskyni plavat), ale my si pronajali skútr (ukecali jsme "množstevní" slevu na tři dny - den 300PHP) a prozkoumávali jeskyně na ostrově Bohol, takže nemůžu říct, jaká je ta panglaovská jeskyně. Podle recenzí je nádherná, ale pokud jste už viděli boholské jeskyně, tak tady o nic nepříjdete.

Někteří opatrnější turisti si vždy před odjezdem do dané země zjišťují na stránkách ministerstva zahraničních zemí jaká je tam situace. Filipíny jsou všeobecně známé tím, že jsou zde na jižnějších ostrovech teroristi a jiné jednotky, ale podle všecho turistické oblasti by měly být bezpečné. Nicméně jsem ze zvědavosti koukla a co nevidím:

"S ohledem na bezpečnostní situaci a nebezpečí únosu cizinců doporučuje MZV dbát během pobytu na Filipínách zvýšené opatrnosti. Vzhledem ke konfliktu mezi filipínskými vládními jednotkami a kriminální islamistickou teroristickou skupinou Abu Sayyaf MZV opětovně doporučuje necestovat do jihozápadní části Filipín na ostrovy Basilan, Jolo, Sulu, Tawi Tawi a západní (muslimské) části ostrova Mindanao, do východní (křesťanské) části ostrova Mindanao a do jižní části provincie Cebu (až po municipality Badian a Dalaguete) cestovat jen v naléhavých případech. Současně v návaznosti na pokusy skupiny Abu Sayyaf a dalších obdobných teroristických skupin infiltrovat se do dalších částí země, především turistických center, doporučujeme dbát maximální opatrnosti nově také na zbytku provincie Cebu a Bohol, respektive v jižních částech ostrova Negros, kde by mohlo dojít k únosům cizinců. Současně doporučujeme vyhýbat se shromáždění většího počtu osob kvůli nebezpečí bombového útoku, a to na celém území Filipín."

Nejdřív mě to trošku vystrašilo (na druhou stranu před teroristickýma útokama v Evropě, kterých čím dál víc přibývá nikdo nevaruje a stejně se dějí), ale zeptala jsem se lidí na hostelu, co už na Boholu byli a všichni potvrdili, že je vše v pořádku a ať se akorát připravím na to, že se na ostrově (především na Panglao, Alona Beach) pohybuje pro bezpečnost turistů více policie než normálně. A taky že jo. Na hlavní ulici a na Alona Beach je jich nepočítaně. Dokonce i hasičské auto. Hasiči jen celý den polehávají ve stínu a nemají do čeho píchnout. Na silnicích jsou cedule "Zastavte ke kontrole." Ale nikdo tam nestaví a policie tam jen postává. Předpokládám, že tam stojí, aby kontrolovali baťohy kolemjedoucích jako je to třeba v obchodních centrech.

Když už mluvím o obchodních centrech - když chcete vejít do budovy centra, musíte projít rentgenovacím rámem a pak se nechat "ošahat" příslušníkem (pro ženy žena, pro muže muž) a ukázat obsah baťohu. Pokud jdete nakupovat potraviny, musíte odevzdat svůj baťoh/kabelku na přepážce (něco jak šatna), kde dostanete lísteček s číslem. Zajímavý systém. A když jdete na pokladnu, tak je tam nejen pokladní, ale i člověk (na každé pokladně), co dává váš nákup do plastových tašek. Až je taška plná, tak ji uprostřed závaže (takovýma těma camprlíkama, co jsem nikdy nevěděla na co jsou) a nalepí na tašku účtenku. Když pak vycházíte z budovy obchodního centra, hlídač koukne na účtenku a označí ji fixem....

Jak už jsem zmiňovala, my jsme většinu dnů strávili na skútru prozkoumáváním Boholu. Hned za mostem spojujícím Panglao a Bohol je sousoší Blood Compact, u kterého se každý fotí. Tak jsme se tam vyfotili taky. Překvapilo mě, že po nás nikdo nechtěl nic zaplatit, protože se tu platí za všechno. Blood compact je antický rituál, kdy se všichni zúřastnění říznout a nakapou krev do jednoho poháru, kde se krev zmixuje a tu pak všichni vypijí - zpečetění přátelství nebo dohody.

Naše další zastávka byla v nedalekém Python Sanctuary (poplatek 45PHP/os), kde mají asi 3 malé krajty, jednu obří (280kg) - které se můžete překvapivě zdarma dotknout a nechat se s ní vyfotit a pak další tři krajty, které se můžete dát kolem krku a za 150PHP se s nimi vyfotit. Musím říct, že jsem sbírala dlouho odvahu než jsem k tomu svolila. Hlavně když se mi krajta začala obtáčet kolem krku, do zpěvu mi nebylo. Ale fotky pěkný! :-D

Na Zip Line jsme ani neplánovali jít, ale bylo to po cestě a my se šli jen tak kouknout a ani nevím jak, už nás nacvakávali na lanovku. 400PHP/os - cesta tam i zpět. Jedna cesta trvá 45 vteřin, ale pokud jste to nikdy nedělali, jděte do toho. Není to nějak zvlášť rychlé, ale když jsem dojížděla na konci, lanovka jakoby zrychlila a já se řítila do zdi. Samozřejmě, že tam byla brzda a já včas zastavila, jen to byla trocha nečekaného adrenalinu.

Po Zip Line na nás už čekali rozkošní tarsiers - jedni z nejmenších primátů na světě a údajně se vyskytují jen zde na Boholu (vstupné 60PHP/os). Také jsem slyšela, že jsou neuvěřitelně plašší a když je něco vystresuje, začnou tlouct hlavou tak dlouho do stromu než je to zabije. Proto se kolem nich musíte pohybovat v naprosté tichosti. Jsou tak malinkatí (asi jako zaťatá pěst), že byste si jich ani na stromech nevšimli.

Velkou atrakcí jsou na Boholu kromě tarsierů také Chocolate Hills. 1200-1800 kopců, které vypadají během období sucha jako čokoláda. Vstup 50PHP/os. Jeden z kopců je zpřístupněný pro turisty, takže sí na něj můžete vyšlápnout a pěkně se porozhlídnout okolo.

Naše poslední zastávka dne byla u Twin Waterfalls (20PHP/os). Vedla k nim uzoučká klikatá cestička, která byla na našem skútru skoro nezdolatelná, ale nakonec se přes veškeré nervy a pot zadařilo. Od výběrčí stanice to pak bylo po strmých schodech dolů k vodopádům. Musím říct, že jedny z nejhezčích, co jsem kdy viděla.

Na další den jsme si naplánovali výlet směr Anda Beach, která není pro turisty až tak známá. Nádhera. Dojeli jsme na jednu plážičku, kde byly útesy a místní z nich skákali do vody. Tak jsem se hecla a skočila si párkrát taky. Ze začátku to jsou nervy, když stojíte na kraji útesu. Ale jakmile se odhodláte skočit a opravdu to uděláte, zjistíte, že na tom vlastně vůbec nic není.

V oblasti Anda se nachází několik jeskyní, ve kterých jsou nádherná jezírka na koupání a některé i na skákání. My navštívili dvě z nich. Combento Cave Pool (30PHP/os) a Kaligoon Cave Pool (52PHP/os). Prostě pravé Filipíny a musí se to zažít.

Combento Cave Pool
Kaligoon Cave Pool
Náš poslední ostrov, který navštívíme, je Palawan. Bohužel žádná loď ani letadlo z Boholu neexistuje a tak se musíme přepravit trajektem zpátky na ostrov Cebu a odtud letecky do Porto Princessa (hlavní letiště na Palawanu). Pro přepravu z Panglaa do přístaviště jsme chtěli konečně využít jeepney (20PHP/os), ale zase se nám nepodařilo žádné najít a tak jsme využili služeb kolemjedoucí dodávky s klimatizací. Řidič nám nabídl cestu za 300PHP. Tak jsme mu poděkovali a šli dál. Až nás nakonec dojel a nabídl nám 150PHP, což pro nás bylo akceptovatelné.

Z přístaviště vyjíždí pravidelně dva druhy trajektu - rychlý a dražší (2 hodiny, cca 800PHP/os) a pomalý a levnější (2x denně ve 12 a 22:30, 5 hod, a 240PHP/os), Jelikož máme let až další den odpoledne, tak nám vůbec nevadí večerní delší linka, s dospáním se na letišti. Ale takovýhle trajekt jsem ještě neviděla. Na celé horní palubě je jedna dvoupatrová postel vedle druhé. To je aspoň zážitek!!!

P.S. Na trajektu jsem se dozvěděla, že v sobotu (náš předposlední den na ostrově) byli na severozápadě Boholu (my byli na jihu a během výletů na motorce ve středu a na východě) zastřeleni 3 teroristi a dva jim uprchli. Prezident Filipín jim vyhlásil válku. Prý když se oni můžou chovat jako zvířata, bude se tak chovat i on.

Více fotek z mého asi nejoblíbenějšího ostrovu zde.