úterý 26. června 2018

Norsko - daň z cukru

Peníze, peníze, peníze. Tohle slovo se vyskytuje skoro v každém mém příspěvku ohledně Norska. Ono vlastně podle mně slovo peníze je takové synonymum pro Norsko. :-D Takže ani dnes tomu nebude jinak a hlavním tématem budou chechtáky (pro ty co neznají, znamená to peníze :-D touto obměnou jsem chtěla udělat radost všem učitelkám slohu, kterým by se pravděpodobně nelíbilo, že peníze používám v každé větě).

Takže k věci. Pokud chcete vyrazit v Norsku na nákup, rozmyslete se, co opravdu potřebujete a co je zbytečnost. Obzvlášť pokud chcete kupovat sladkosti. Od ledna 2018 se totiž navýšila daň z cukru. Hlavním důvodem je zdravotní hledisko - omezení příjmu cukru. Což je na jednu stranu zajímavá myšlenka, pokud nejste zrovna sugarholici, protože většinou jsou mnohem dražší ty zdravé věci...Konečně k tomu někdo přistupuje zodpovědně. A ačkoliv se Norsku tenhle krok nevyplácí z ekonomického hlediska, jelikož spousta místních nyní jezdí nakupovat sladkosti do Švédska, doufejme, že zdravý životní styl si svou cestu probojuje a my se konečně odnaučíme do sebe tuhle drogu cpát.

Takže pokud chcete hřešit, musíte si šáhnout hluboko do kapsy, protože od začátku tohoto roku došlo k navýšení o 83%!!! Ještě že máme v práci k obědu k dispozici hromadu dezertů a 24 hodinový přístup k horké čokoládě.:-) (Ano, uvědomuju si, že v předchozím příspěvku hlásám o zdravém životním stylu, ale bohužel jsem právě zmiňovaným sugarholikem, co je na cukru závislý.:-().

Na jednom blogu jsem se dokonce dočetla, že Norové nedávají svým dětem během týdne sladkosti. Vyjímkou je sobota. To je jediný den, kdy děti dostanou sladkost za odměnu. Do školy si vůbec nemohou přinést sladkosti, sladké pečivo, chipsy, slazený čaj, džusy ani sladké limonády. První rok to učitelé pravidelně kontrolují, děti musí ukázat, co mají v chlebu a co v láhvi. Třeba chleba tu mají označený podle obsahu cereálií, děti mohou jíst jen pečivo s jejich tříčtvrtinovým nebo plným obsahem. Neuvěřitelné! Více se dočtete zde. A oprvadu to stojí za to. Sama jsem celkem čuměla.

Když jsem zapátrala na internetu, zjistila jsem, že oblíbenou cukrovinkou v Norsku je mléčná čokoláda Freia (jako naše Orion). Prodává se především ve 200g baleních. Což je opravdu kus čokolády. A já tuze ráda čokoládu. Vyhlášená je mléčná se slanýma mandlama (49 NOK - 127 CZK), kterou jsem měla možnost vyzkoušet. To víte první norská výplata na kontě, tak se můžu rozšoupnout. :-) Nebudu machrovat, byla ve slevě za 20 NOK (52 CZK), což už se dá překousnout. A víte proč byla tak zlevněná? Protože byla měsíc po datu spotřeby. Ano, v Norsku se může prodávat prošlé zboží. Taky jsem byla v šoku. Ale pokud z toho plynou takové výhody jako o více jak polovinu zlevněná čokoláda, jsem všema deseti pro. A protože jsme byli včera zase v obchodě, objevili jsme další zlevněnku  Freiu - Toffee Hellnott (300g) za 25 NOK. Čokoláda s celýma lískovýma ořechama, karamelem a krémem. Mňam!
Další Nory oblíbená cukrovinka, na kterou mám spadeno a čekám až bude v akci je Smash - slané kukuřičné lupínky v mléčné čokoládě (200g/46 NOK). Úplně si zatím neumím představit, co přesně to je a jak to chutná. Ale chci to!
Další výrobek od Freia, který patří údajně mezi top, je Kvik Lunsj - něco jak naše KitKat. Ne něco. Je to prostě KitKat. Konec diskuze. Cena 17 NOK, já měla v akci za 10.:-)

Na listu je jako další pochoutka Daim - sice švédská ale přesto Nory oblíbená mandlová karamelka (37 NOK). Už aby byla v akci.:-)


A jako poslední zmíním mléčnou karamelku Smorbukk. Cena 62 NOK, no comment.


Taky jste právě dostali chuť na sladké? :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat