čtvrtek 7. června 2018

Norsko - norská kuchyně

Tak nějak mi přijde, že když už jsem v tom Norsku, tak bych se měla zmínit i o norské kuchyni. To, že je v Norsku pro normální smrtelníky neuvěřitelně draho (minimálně třikrát tolik jak v Česku), jsem pravděpodobně napsala nesčetněkrát, ale zvykejte si, protože se o tom ještě nesčetněkrát zmíním.:-) Takže místo abych vyrazila do místní restaurace a v zájmu svých čtenářů všechno ochutnala a ohodnotila, udělala jsem průzkum na netu - to mě nic nestojí. :-) Pokud ovšem chcete autentické postřehy, nebráním se žádnému sponzorskému daru ve formě hodně peněz na můj účet. Zanechte emailovou adresu v komentáři a já vás zkontaktuji s číslem mého účtu. A můžu vám slíbit na holej pupek (a že ten mi den ode dne roste díky vynikajícím dezertům, kterých sním na obědy v práci požehnaně - však je to skoro zadarmo - v rámci placených obědů, kdy jeden oběd vyjde cca na 80 CZK a můžu toho sníst dokud mi neprasknou kalhoty a ti co mě znají ví, že to je pro mě výzva:-D), že všechny takto získané peníze budou opravdu investovány na norské jídlo. Do té doby se tedy musíte spokojit s výcucem z internetu... 



Jak jsem se dočetla, norská kuchyně je poměrně jednoduchá a nezakládá se na žádných složitých kulinářských předpisech. Díky svému vyváženému složení živin a kvalitním přírodním ingrediencím ale patří údajně mezi nejzdravější kuchyně na světě. To zní slibně.

Základními surovinami jsou ryby a další plody moře. Podávají se sušené, uzené, dušené, vařené i různě nakládané. Mezi oblíbené norské rybí speciality patří lutefisk - sušená treska naložená v marinádě (opakuji: sušená ryba v marinádě!), která se následně uvaří a touto přípravou zrosolovatí. Její povrch připomíná želatinu. Lutefisk se považuje za tradiční vánoční jídlo. Fuj!

Lutefisk
Další "delikatesou" je rakørret - v soli fermentovaný losos, který se nechá 3 měsíce zrát. Děkuji, nechci. 
Rakorett
No a nebo uzený losos gravet. Nejčastěji připravovanými rybami jsou makrely, lososi, pstruzi a tresky. Za specialitu se označují velryby, jejichž maso se podává při slavnostních příležitostech. (Ryby nejím, na ty mi peníze neposílejte.)

Ovšem norská kuchyně nestojí jen na rybím mase. (Hurááá!!!) Z klasického masa převažuje skopové, jehněčí a hovězí, vepřové maso se podává jen výjimečně. Velmi oblíbeným je také maso sobí a losí. Sobí se podle původní saamské receptury krájí na tenké proužky a ukládá do sněhu. Ještě zmražené se pak opeče a podusí. Šťáva se nastaví Nory oblíbenou tučnou zakysanou smetanou. K tomuto jídlu, známému pod názvem finnebiff, se jako příloha podávají vařené brambory a ušlehané brusinky. Tradičním losím pokrmem je pak rokt elgstei, kdy se losí maso naudí a podusí v troubě. K němu se pak podává zelenina, růžičková kapusta, tmavá zvěřinová omáčka a vařený brambor. (Ani na pokrmy z tohoto odstavce mi peníze, prosím, neposílejte.)

Finnebiff
Tradiční "lahůdkou" je třeba fårikål – skopové maso s černým pepřem a hlávkovým zelím. 
Fårikål
Vikingským odkazem je pokrm zvaný smalahove. Jedná se o uvařenou a vyuzenou ovčí hlavu. Servíruje se rozkrojená na půl. (Asi budu zvracet!) 
Smalahove
Ochutnat můžete také třeba jehněčí kotlety, skopovou kýtu nebo různé masové směsi. Za norské národní jídlo jsou pak považované masové karbanátky kjottkaker. (Tak po posledních třech odstavcích uvažuju, že začnu posílat peníze já vám, hlavně abych ty hnusy nemusela ochutnat.:-D)

Kjottkaker
Norové většinou jí snídani i oběd na studeno a jediným teplým jídlem je pak večeře. Velmi oblíbené jsou obložené chlebíčky smørrebrød (v překladu „chléb s máslem“) s nejrůznějšími přísadami (často jsou to garnáti, maso, hlávkový salát, majonéza, atd.). Součástí téměř každého jídla jsou brambory na všechny způsoby. Běžnou zeleninou je zelí, tuřín, mrkev (postřeh: 1kg mrkve stojí od 19 NOK - 50 CZK), květák či brokolice. K dochucení jídel se podle internetu často používá kopr, hořčice a různé majonézy. Nesmírně populární jsou v Norsku vyhlášené místní sýry(Tohle pro vás ráda ochutnám.:-D)
Smørrebrød
V norských supermarketech běžně seženete jídlo v tubě, ať už je to tresčí kaviár nebo smetanový sýr nejrůznějších příchutí. V moderní době se v Norsku v důsledku globalizace silně prosazují celosvětově známá jídla a fast-food jako pizza, těstoviny, hamburgery, hot dogy (pølse), hranolky či kuřecí stehýnka. V nadsázce se uvádí, že národním jídlem Norska je mražená pizza, konkrétně místní velmi úspěšná značka Grandiosa. (Ani tady nemám nejmenší problém pro vás výše zmíněné vyzkoušet.:-D)


Více o jídle zde.

Za mě teda nabídka jídel nic moc. Chudáci norští vegetariáni... Snad si víc pochutnám u příštího příspěvku o zmiňovaných sýrech.



2 komentáře:

  1. Sociální obchodování spočívá v otevření trhů pro každého. Na eToro se můžete spojit, obchodvat a sdílet znalosti s miliony obchodníků a investorů. Navíc můžete kopírovat obchodní rozhodnutí obchodníků, kteří odpovídají vaší strategii. Registrujte se nyní a získejte chytřejší obchodní rozhodnutí využitím rozumu našich obchodníků s nejlepšími výsledky.

    Kolektivní rozum - Obchodníci, kteří využívají eToro's CopyTrader™, mají o 60% větší pravděpodobnost výhry

    Otevřené obchody na eToro: 227,651,647

    OdpovědětVymazat
  2. Komentáře a uvozovkování mi připadájí přihlouplé.V cizí zemi se má s úctou ochutnat to jejich tradiční a neohrnovat hloupě nos.Vsechna jídla v příspěvku vypadají lákavě.Pisatelka možná čekala v Norsku špekáčky , salám junior a pod

    OdpovědětVymazat