pondělí 6. února 2017

Melbourne

Z návštěvy Melbourne (dříve zvané Batmania), hlavního města státu Victoria, jsem byla celkem nervozní. Těžko říct proč, možná svou roli hrál fakt, že Melbourne má přes 4,5 mil obyvatel a já jsem z Brna zvyklá na jiné poměry.:-) Nicméně jsem zahnala obavy do kouta a začali jsme zlehoučka. Dorazili jsme v pátek večer, což je podle mně ideální načasování - odlehčená dopravní situace, lepší parkování. I když na Melbourne se to tak úplně nevztahuje. S každým novým městem jsem moudřejší a moudřejší a hlavně už tak nějak vím, po čem se mám dívat. Takže jsem si samozřejmě nastudovala, jak je to s tím parkováním a dozvěděla jsem se následující: jelikož do Melbourne každý den přes den přijede okolo 840 tis. lidí (a v noci okolo 370 tis.) a město má v centru pouze okolo 30 tis, parkovacích míst, tak zde musí fungovat urřitá regulace a to formou limitovaného parkování. Takže v průměru můžete zůstat na jednom parkovacím místě 1-2 hodiny. V Perthu jsem byla zvyklá  na rangery, kteří čas od času obcházeli prakoviště a značkovali  křídou pneumatiky zaparkovaných aut. Pokud se ranger vrátil v daném časovém úseku a označené auto bylo stále na jednom místě (po vypršení daného limitu), řidič dostal pokutu. V Melbourne to funguje trochu jinak a promakaněji. Kolem centra města mají zabudované v silnicích senzory a pokud senzor zachytí, že na určitém místě parkujete déle než je povoleno, ranger vyrazí do ulic a dá vám pokutu. Ale my už tak nějak víme jak na to a tak jsme se parkování nebáli. 

Melbourne CBD
Sice jsem na dovolené, ale musím říct, že ulehám do postele každý den vyčerpaná. Tak jsme se rozhodli, že využijeme pěkného sobotního počasí a zůstaneme na pláži Brighton Beach (parkování kolem pláží je všude zpoplatněno). Tato pláž je vyhlášená především pro své "budky" (konkrétně 82), jejichž účel jsem neodhalila (jedna byla teda otevřená a působilo to na mě, že zastupují roli slunečníků). Vedle budek pak stál stan, kde se půjčovaly Stand Up Padlle Boardy (prkno, na kterém stojíte a pohybujete se pomocí pádla). Tak jsme hned zamířili k němu, protože tahle aktivita byla na mém "to do listu". No a jako by se k nám konečně štěstí obrátilo čelem, ten den byla promo akce, že jste si mohli vyzkoušet paddle boarding na 20 min zadarmo (propagace samotného sportu a navíc nadcházející charitativní akce - 10 km paddle boarding proti rakovině). Šup na prkno! Původně jsem si myslela, že to bude hodně náročné na balanc, ale ukázalo se, že jsem na to talent.:-D

Brighton Beach, budky a paddle boardy
A ze samé radosti z aktivity se stalo to, že se nám najednou nechtělo odpořívat na pláži, ale chtěli jsme zase objevovat krásy dalšího města. Tak jsme vyrazili do centra, kde jsem samozřejmě zamířili ihned do innformačního centra na Federation Square na Flinders Street, ale to nás překvapilo svou velikostí a systémem, že jsme radši vzali rychle jen pár letáků a vymýšleli za pochodu. A i tak se nám povedlo vidět skoro všechno během jednoho dne.

plánek města
Flinders Street je taková hlavní ulice, kterou bych označila za výchozí bod. Odsud je překvapivě všechno blízko a všude se dá dojít pěšky. A pokud se vám nechce pěšky, můžete využít Free Tram Zone, kdy šaliny/tramvaje jezdí v rámci hranic centra města zadarmo (mimo tyto hranice musíte mít zakoupenou "šalinkartu" Myki). Navíc je zde i jedna speciální linka č. 35, tzv. City Circle Tram (po-st 9:30-16:30, čt-ne 10-21), která vás vezme kolem většiny hlavních atrakcí a je i s výkladem. Jezdí každých 12 minut, což je úplně geniální, když chcete u nějaké atrakce vystoupit a pochochat se, tak pak nemusíte čekat věčnost na další spoj. Pozor na Melbourne Visitor Shuttle, který funguje jako hop on hop off. Na většině stránek se dočtete, že tento autobus je zadarmo, ale to bylo nedávno změněno na 10 AUD na dva dny.

City Circle Tram
Takže jsme se nechali dovézt na západní kraj centra města k Harbour Town Shopping Centre (outlet) a Melbourne Star Observation Wheel (něco jako London Eye) a odtud jsme to vzali pěšky po jížní části města. Melbourne mě překvapilo svou kreativitou. Ty tvary budov. A to umění v ulicích. Taková rozmanitost všeho. Pro mě byla nejkrásnější procházka kolem Yarra River, která protíká celým městem. Odsud byly ty nejkrásnější výhledy na všechny ty výškové budovy a mosty. Prošli jsme kolem Convention a Exhibition Center, Crown kasina, Sea Life Aquaria. Odtud jsme se vydali na Bourke Street Mall, kterou bych označila jako takovou hlavní nákupní ulici. Melbourne je mimo jiné městem restaurací všech chutí, rozmanitých barů a bister. Všude kam se podíváte, tak vidíte stravovací zařízení, které je narvané až k prasknutí. 

Melbourne Star
Samozřejmě jsme nemohli vynechat ani China Town,  a zamířili jsme si to přes Melbourne Town Hall, City Square, Federation Square až k Eureka Skydeck 88 - nejvyšší budově (297,3 m vysoká, 3680 schodů, 92 pater, do 88. patra vyjede výtah za 40 sekund) s vyhlídkou v jižní hemisféře, která se při silných větrech může vychýlit na každé straně až o 30 cm. V 90. a 91. patře jsou dva 300 tis. litrů vodní nádrže, které zabraňují budově ve zbytečném "houpání". A navíc sklo na vrchních 10 patrech je pokryté  24 karátovým zlatem. No a jak už jsem zmínila to naše štěstí, co se k nám konečně obrátilo čelem, tak jsme vyhráli dvě fotky, jak z téhle úžasné budovy padáme. :-) A navíc ve městě právě probíhají oslavy čínského nového roku (takže všude v ulicích jižní části města byly nejrůznější stánky, atrakce, artisti, atd.), tak jsme měli to štěstí je vidět z vrchu budovy.


Takže sobotu jsme opravdu využili do poslední mrtě (do auta jsme se vrátili po půlnoci). V neděli jsme se rozhodli prozkoumat sever a východ města, kde jsou převážně nejrůznější zahrady (Carlton Garden, Fitzroy Gardens s model tudorovské vesničky a Cook's Cottage - nejstarší budovou Austrálie z roku 1755, která byla původně v Anglii, ale v roce 1934 byla převezena po cihlách do Melbourne, Royal Botanic Gardens, King's Domain, Shrine of Remembrance) a důležité budovy jako např. Old Melbourne Gaol (věznice), Melbourne Museum a Royal Exhibition Building, Parliament House, Old Treasury Building Museum (kolem 1850 tu byla Zlatá horečka).

Shrine of Remembrance
No a velkým lákadlem byly Queen Victoria Markets, tržnice s oblečením, suvenýrama, ovocem a zeleninou. No a jak se nám tak všechno dařilo, cítila jsem v kostech, že bychom si měli koupit stírací los nebo si vsadit. A tak jsme koupili los. A vyhráli 10 AUD.:-)

Queen Victoria Market s výhledem na město

Ještě jedna věc, co mě zaujala. Můžete si tu pronajmout kolo, kdy zaplatíte cca 3 AUD na den a můžete si vypůjčit jízdní kolo s helmou (ve Victoria je povinná), ale pouze maximálně na 30 min, jinak musíte zaplatit víc. Tyto "výpůjční" stanice jsou po celém městě. Takže předpokládám, že jezdíte od stanice ke stanici, abyste v časovém limitu stihli dojet do cíle.:-)

No a co se týče spaní v autě, dost mě překvapilo, co jsem se dočetla. Spát v autě na ulici není ve Victoria nelegální, avšak autoritám se to moc nelíbí a tak vás můžou poslat spát jinam (v praxi to znamená, že zajedete akorát do jiné uličky), ale je všeobecně lepší se vyhýbat plážím, parkům a dětským hřištím. Avšak pokud vás policie uvidí spát v autě na místě řidiče a s klíčkem v zapalování nebo v jeho blízkém okolí, bez váháná vám rozbijí okýnko, protože automaticky předpokládají, že jste opilí a připravení spáchat trestný čin ve formě řízení pod vlivem... Takže tak.

Více fotek zde.


Žádné komentáře:

Okomentovat